Płatności

PRAWO FISKALNE JEST DLA LUDZI

Ustawa o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 15.03.2019 r.

USTAWA z dnia 15 marca 2019 r.
o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy
– Prawo o miarach1)


Art. 1. [Ustawa o podatku od towarów i usług]


W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.2)) wprowadza się następujące zmiany:
1) w art. 106h w ust. 2 wyrazy „fakturą emitowaną” zastępuje się wyrazami „fakturą wystawianą”;
2) użyte w art. 111 w ust. 1, w ust. 2 w zdaniu pierwszym, w ust. 3, w ust. 3a we wprowadzeniu do wyliczenia, w ust. 7a w pkt 3 i 4 i w ust. 8 w pkt 4 i 5 oraz w art. 127 w ust. 1 w pkt 2 wyrazy „obrót i kwota podatku należnego”, w różnej liczbie i różnym przypadku, zastępuje się użytym w odpowiednim przypadku wyrazem „sprzedaż”;
3) w art. 111:
a) uchyla się ust. 1a,
b) po ust. 1a dodaje się ust. 1b w brzmieniu:
„1b. W ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.”,
c) w ust. 3a:
– pkt 4 otrzymuje brzmienie:
„4) poddawać kasy rejestrujące w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis kas rejestrujących;”,
– uchyla się pkt 5,
– pkt 8 otrzymuje brzmienie:
„8) dokonywać wydruku dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kasy rejestrującej;”,
– uchyla się pkt 10,
– w pkt 11 kropkę zastępuje się średnikiem i dodaje się pkt 12 i 13 w brzmieniu:
„12) zapewnić połączenie umożliwiające przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3;
13) zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.”,
d) po ust. 3a dodaje się ust. 3aa i 3ab w brzmieniu:
„3aa. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w ust. 3a pkt 4, stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy rejestrującej i zapisu daty dokonania tego przeglądu w Centralnym Repozytorium Kas.
3ab. W przypadku gdy z przyczyn niezależnych od podatnika nie jest możliwe zapewnienie połączenia, o którym mowa w art. 111a ust. 3:
1) czasowo – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i zapewnić to połączenie niezwłocznie po ustaniu tych przyczyn;
2) trwale – podatnik jest obowiązany prowadzić ewidencję sprzedaży i za zgodą naczelnika urzędu skarbowego zapewnić to połączenie w ustalonych z naczelnikiem urzędu skarbowego odstępach czasowych.”,
e) ust. 3b i 3c otrzymują brzmienie:
„3b. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży, u których podstawą opodatkowania jest kwota prowizji lub inna postać wynagrodzenia za wykonywane usługi w ramach umowy agencyjnej, zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze albo marża, ewidencjonują na potrzeby obliczenia osiąganej przez nich wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego całą wartość sprzedaży własnej oraz prowadzonej na rzecz lub w imieniu innych podatników.
3c. Do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.”,
f) po ust. 3c dodaje się ust. 3ca w brzmieniu:
„3ca. Podatnicy mogą używać kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, do prowadzenia ewidencji sprzedaży, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, gdy zostały one nabyte odpowiednio przez wynajmującego, wydzierżawiającego, leasingodawcę lub drugą stronę innej umowy o podobnym charakterze, w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.”,
g) ust. 4–6c otrzymują brzmienie:
„4. Podatnicy, u których:
1) powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy w obowiązujących terminach rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a,
2) nie powstał obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży i którzy rozpoczęli prowadzenie ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, o których mowa w ust. 6a, oraz dotychczas nie używali kas rejestrujących lub kas, o których mowa w art. 145a ust. 1, do prowadzenia ewidencji sprzedaży
– mają prawo do odliczenia od podatku należnego kwoty wydanej na zakup każdej z kas rejestrujących, w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł, a w przypadku gdy kwota ta jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, mają prawo do zwrotu ich różnicy na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, lub do odliczenia od podatku należnego tej różnicy za następne okresy rozliczeniowe, pod warunkiem że zakup kas rejestrujących nastąpił nie później niż w terminie 6 miesięcy od dnia rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji.
5. W przypadku gdy podatnicy, o których mowa w ust. 4, wykonują wyłącznie czynności zwolnione od podatku lub są podatnikami, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, urząd skarbowy dokonuje zwrotu kwoty określonej w ust. 4 na rachunek bankowy podatnika w banku mającym siedzibę na terytorium kraju lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, w terminie do 25. dnia od dnia złożenia wniosku przez podatnika.
6. Podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia prowadzenia ewidencji sprzedaży zakończą działalność gospodarczą lub nie poddadzą kas rejestrujących w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, a także w innych przypadkach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 2.
6a. Kasa rejestrująca musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określone w art. 111a ust. 3. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej musi posiadać numer unikatowy nadawany w drodze czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.
6b. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 6a i wymagania techniczne dla kas rejestrujących.
6c. Potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b, wydaje się na czas określony. Potwierdzenie to może być cofnięte w przypadku wprowadzenia do obrotu kas rejestrujących:
1) niespełniających funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub
2) niezgodnych z egzemplarzem wzorcowym kasy rejestrującej lub dokumentami dołączanymi do wniosku o wydanie tego potwierdzenia.”,
h) ust. 6e i 6f otrzymują brzmienie:
„6e. Spełnienie funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas rejestrujących stwierdza się na podstawie wyników badań wykonywanych przez Prezesa Głównego Urzędu Miar, potwierdzonych sprawozdaniem.
6f. W przypadku stwierdzenia na podstawie badań, że dany typ kas rejestrujących nie spełnia określonych funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, Prezes Głównego Urzędu Miar odmawia wydania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b.”,
i) po ust. 6f dodaje się ust. 6fa w brzmieniu:
„6fa. W przypadku zmiany programu pracy kasy rejestrującej Prezes Głównego Urzędu Miar zmienia, w drodze decyzji, potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b. Przepisy ust. 6b, ust. 6d pkt 2, ust. 6e i 6f stosuje się odpowiednio.”,
j) w ust. 6g pkt 2 otrzymuje brzmienie:
„2) zamieszczania w dokumentach obowiązkowo dołączanych do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu deklaracji, według wzoru określonego w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 pkt 6, o spełnieniu przez dostarczaną kasę funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas rejestrujących oraz zgodności z egzemplarzem wzorcowym kasy, która była podstawą do wydania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b.”,
k) ust. 6j i 6k otrzymują brzmienie:
„6j. W przypadku gdy do obrotu wprowadzono kasę rejestrującą, która wbrew deklaracji, o której mowa w ust. 6g pkt 2, nie spełnia funkcji wymienionych w ust. 6a lub wymagań technicznych dla kas rejestrujących, lub do której nie dołączono takiej deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na producenta krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kasy rejestrującej albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę karę pieniężną w wysokości 5000 zł.
6k. Podstawą do wydania decyzji, o której mowa w ust. 6j, w zakresie wymaganych funkcji wymienionych w ust. 6a i wymagań technicznych dla kas rejestrujących jest opinia Prezesa Głównego Urzędu Miar, która zawiera opis braków w zakresie spełnienia tych funkcji lub wymagań technicznych.”,
l) po ust. 6k dodaje się ust. 6ka w brzmieniu:
„6ka. W przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7a pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na podatnika karę pieniężną w wysokości 300 zł.”,
m) ust. 6l otrzymuje brzmienie:
„6l. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 6j i 6ka, stanowią dochód budżetu państwa. Karę pieniężną uiszcza się, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji, o której mowa w ust. 6j i 6ka.”,
n) ust. 7 otrzymuje brzmienie:
„7. Minister właściwy do spraw finansów publicznych, w drodze rozporządzenia:
1) określi warunki, sposób i tryb odliczania od podatku należnego lub zwrotu kwot, o których mowa w ust. 4 i 5, uwzględniając obowiązki podatników związane ze składaniem deklaracji podatkowej oraz przeciwdziałanie nadużyciom związanym z odliczeniem albo zwrotem tych kwot;
2) określi warunki i tryb zwrotu przez podatnika kwot, o których mowa w ust. 6, oraz inne przypadki naruszenia warunków związanych z ich odliczeniem albo zwrotem, powodujące konieczność dokonania przez podatnika zwrotu, uwzględniając okres używania kas rejestrujących, przestrzeganie przez podatników obowiązków związanych z używaniem tych kas oraz konieczność zapewnienia kontroli realizacji nałożonego na podatników obowiązku zwrotu odliczonych albo zwróconych im kwot wydanych na zakup kas rejestrujących w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem albo zwrotem tych kwot;
3) może podwyższyć wysokość odliczenia lub zwrotu kwoty wydanej na zakup kas rejestrujących, uwzględniając wydatki związane z ich zakupem.”,
o) w ust. 7a:
– pkt 1 otrzymuje brzmienie:
„1) sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla danego rodzaju czynności, oraz warunki i sposób używania kas rejestrujących, w tym sposób zakończenia używania kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz rodzaje dokumentów składanych w związku z używaniem kas rejestrujących, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących przez podatników, o których mowa w ust. 1, oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy kas rejestrujących;”,
– uchyla się pkt 2,
p) w ust. 8:
– w pkt 2 wyraz „obrotu” zastępuje się wyrazem „sprzedaży”,
– w pkt 7 wyraz „obrotu” zastępuje się wyrazem „sprzedaży”,
q) ust. 9 otrzymuje brzmienie:
„9. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) wymagania techniczne dla kas rejestrujących dotyczące:
a) rodzajów kas rejestrujących,
b) konstrukcji kas rejestrujących,
c) zapisu i przechowywania danych w pamięciach kas rejestrujących,
d) dokumentów wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących,
e) pracy kas rejestrujących, w tym połączenia i przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3, oraz fiskalizacji kas rejestrujących,
f) kas rejestrujących o zastosowaniu specjalnym,
2) rodzaje danych zawartych we wniosku o wydanie potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas rejestrujących wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia,
3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6b,
4) zakres badań kasy rejestrującej oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu z badań kasy rejestrującej,
5) sposób oznaczania pamięci fiskalnej kas rejestrujących numerami unikatowymi oraz warunki ich przydzielania,
6) rodzaje dokumentów dołączanych do kasy rejestrującej przy wprowadzaniu jej do obrotu oraz wzór deklaracji, o której mowa w ust. 6g pkt 2
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6b.”;
4) po art. 111 dodaje się art. 111a i art. 111b w brzmieniu:
„Art. 111a. 1. Szef Krajowej Administracji Skarbowej prowadzi Centralne Repozytorium Kas, formułuje polecenia do kas rejestrujących i jest administratorem danych w nim zawartych.
2. Centralne Repozytorium Kas jest systemem teleinformatycznym służącym do:
1) odbierania i gromadzenia danych z kas rejestrujących, które obejmują:
a) dane o sprzedaży wykazane w prowadzonej ewidencji, o której mowa w art. 111 ust. 1,
b) dane o zdarzeniach zapisywanych w pamięciach kas rejestrujących, mających znaczenie dla pracy kas rejestrujących, które wystąpiły podczas używania tych kas, w tym o fiskalizacji kasy, zmianach stawek podatku, zmianach adresu punktu sprzedaży i datach dokonania przeglądów technicznych;
2) analizy i kontroli danych z kas rejestrujących;
3) przesyłania poleceń do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas.
3. Kasy rejestrujące łączą się z Centralnym Repozytorium Kas za pośrednictwem sieci telekomunikacyjnej w sposób, który zapewnia:
1) przesyłanie danych z kas rejestrujących do Centralnego Repozytorium Kas w sposób bezpośredni, ciągły, zautomatyzowany lub na żądanie Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, w postaci elektronicznej odpowiadającej strukturze logicznej, o której mowa w art. 193a § 2 Ordynacji podatkowej;
2) przesyłanie poleceń z Centralnego Repozytorium Kas do kas rejestrujących, dotyczących pracy kas, i ich odbiór przez te kasy:
a) związanych z fiskalizacją kasy rejestrującej,
b) obejmujących określenie:
– sposobu i zakresu przesyłania danych z tej kasy,
– sposobu pracy kasy rejestrującej,
c) zapewniających prawidłowość pracy kasy rejestrującej.
4. Szef Krajowej Administracji Skarbowej udostępnia dane z kas rejestrujących zgromadzone w Centralnym Repozytorium Kas ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych, dyrektorom izb administracji skarbowej, naczelnikom urzędów skarbowych i naczelnikom urzędów celno-skarbowych, w zakresie niezbędnym do wykonywania obowiązków ustawowych.
Art. 111b. 1. Ewidencja sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1, w odniesieniu do niektórych grup podatników lub rodzajów czynności może być prowadzona przy użyciu kas rejestrujących mających postać oprogramowania, spełniających wymagania, o których mowa w przepisach wydanych na podstawie ust. 3 pkt 2.
2. Do kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, przepisy art. 111 i art. 111a stosuje się odpowiednio.
3. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może określić, w drodze rozporządzenia:
1) grupy podatników lub rodzaje czynności, w odniesieniu do których możliwe jest używanie kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1,
2) wymagania techniczne dla kas rejestrujących, o których mowa w ust. 1, oraz sposób ich używania, w tym sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy ich użyciu, sposób zakończenia ich używania w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników oraz zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, a także bezpiecznego przesyłania tych danych między kasą a Centralnym Repozytorium Kas, konieczność zapewnienia nabywcy prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowości zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dla tych kas.”;
5) w art. 128 w ust. 2 wyrazy „wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej, o której mowa w art. 111 ust. 1” zastępuje się wyrazami „wystawiony przez sprzedawcę paragon z kasy rejestrującej”;
6) tytuł działu XIII otrzymuje brzmienie:
„Zmiany w przepisach obowiązujących, przepisy epizodyczne, przepisy przejściowe i końcowe”;
7) w dziale XIII po rozdziale 1 dodaje się rozdział 1a w brzmieniu:
„Rozdział 1a
Przepisy epizodyczne dotyczące kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii
Art. 145a. 1. Z zastrzeżeniem art. 145b, podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które nie umożliwiają połączenia i przesyłania danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, określonych w art. 111a ust. 3.
2. Kasa rejestrująca z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących dokonywanych sprzedaży, w tym wysokości podstawy opodatkowania i podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane, a w przypadku kasy z elektronicznym zapisem kopii – dodatkowo zapewniać bezpieczne ich przesyłanie na zewnętrzne nośniki danych.
3. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii są obowiązani dokonać zgłoszenia kasy rejestrującej do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego kasy.
4. Podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z papierowym zapisem kopii są obowiązani dokonywać wydruku kopii dokumentów wystawianych przy zastosowaniu tych kas.
5. W kasach rejestrujących z papierowym zapisem kopii pamięć fiskalna nie podlega wymianie.
6. Producenci krajowi i podmioty dokonujące wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w celu wprowadzenia ich na terytorium kraju do obrotu są obowiązani do uzyskania dla danego typu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii potwierdzenia Prezesa Głównego Urzędu Miar, że kasy te spełniają funkcje wymienione w ust. 2 oraz kryteria i warunki techniczne dla tych kas. Potwierdzenie to jest wydawane nie później niż do dnia upływu okresów wskazanych odpowiednio w ust. 7 pkt 1 i 2.
7. Potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez:
1) kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii – są wydawane na okres do dnia 31 grudnia 2022 r.;
2) kasy rejestrujące z papierowym zapisem kopii – są wydawane na okres do dnia 31 sierpnia 2019 r.
8. W przypadku gdy do obrotu wprowadzono kasę rejestrującą z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, która wbrew deklaracji, o której mowa w art. 111 ust. 6g pkt 2, nie spełnia funkcji, kryteriów lub warunków technicznych dla tych kas, lub do której nie dołączono takiej deklaracji, naczelnik urzędu skarbowego nakłada, w drodze decyzji, na producenta krajowego, podmiot dokonujący wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu tej kasy albo inny podmiot wprowadzający do obrotu tę kasę karę pieniężną w wysokości 5000 zł.
9. Podstawą do wydania decyzji, o której mowa w ust. 8, w zakresie wymaganych funkcji, kryteriów lub warunków technicznych jest opinia Prezesa Głównego Urzędu Miar, która zawiera opis braków w zakresie spełnienia tych funkcji, kryteriów lub warunków technicznych.
10. W przypadku gdy podatnik nie podda kasy rejestrującej w terminach określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 15 pkt 4 obowiązkowemu przeglądowi technicznemu przez właściwy podmiot prowadzący serwis, naczelnik urzędu skarbowego nakłada na podatnika, w drodze decyzji, karę pieniężną w wysokości 300 zł. Wykonanie obowiązku, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 4, stwierdza się na podstawie wpisu wyniku przeglądu technicznego w książce kasy.
11. Wpływy z kar pieniężnych, o których mowa w ust. 8 i 10, stanowią dochód budżetu państwa. Karę pieniężną uiszcza się, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, na rachunek bankowy właściwego urzędu skarbowego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji o jej wymierzeniu.
12. Przepisy art. 111 ust. 1, 1b–3, ust. 3a pkt 1–4, 6–9, 11 i 13, ust. 3b, 3c, 3d, ust. 6a zdanie drugie, ust. 6c–6f i 6g–6i stosuje się odpowiednio.
13. Podmioty prowadzące serwis kas rejestrujących z elektronicznym i papierowym zapisem kopii są obowiązane składać do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wykazy obowiązkowych przeglądów technicznych tych kas w terminie do 15. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został dokonany przegląd. Wykaz ten zawiera imię i nazwisko lub nazwę i numer identyfikacji podatkowej podmiotu prowadzącego serwis i podatnika, numer ewidencyjny i numer unikatowy kasy rejestrującej oraz datę dokonania przeglądu.
14. Do serwisu kas rejestrujących z papierowym zapisem kopii oraz kontroli takich kas w zakresie spełniania przez nie funkcji, kryteriów i warunków technicznych stosuje się przepisy określające funkcje, kryteria i warunki techniczne dla takich kas obowiązujące na dzień uzyskania odpowiednio decyzji albo potwierdzenia właściwych organów, że kasy te spełniają odpowiednie funkcje oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać.
15. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) sposób prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, w tym kas o zastosowaniu specjalnym dla specyficznego rodzaju działalności, oraz warunki i sposób używania przez podatników kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, w tym sposób zakończenia używania tych kas w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas, oraz szczególne przypadki i sposób wystawiania dokumentów w postaci innej niż wydruk przy zastosowaniu tych kas, uwzględniając potrzebę właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tych kas przez podatników oraz potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu sprzedaży przy ich zastosowaniu, jak również zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku i prawidłowości końcowego rozliczenia pracy tych kas;
2) termin zgłoszenia kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii do naczelnika urzędu skarbowego w celu otrzymania numeru ewidencyjnego, rodzaje dokumentów, które są składane w związku z używaniem takiej kasy, sposób ich składania oraz wzory tych dokumentów, uwzględniając potrzebę zapewnienia prawidłowego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu takich kas oraz zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
3) warunki zorganizowania i prowadzenia serwisu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii mające znaczenie dla prowadzenia ewidencji sprzedaży, w tym warunki, które powinny spełniać podmioty prowadzące serwis tych kas, uwzględniając potrzebę prawidłowego prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu tych kas oraz dostępność ich serwisu;
4) terminy oraz zakres obowiązkowych przeglądów technicznych, o których mowa w art. 111 ust. 3a pkt 4 i 11, uwzględniając potrzebę sprawdzenia poprawnego działania kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w zakresie prawidłowego prowadzenia ewidencji sprzedaży, przechowywania zarejestrowanych w niej danych, wydawania konsumentowi dowodów nabycia towarów i usług oraz wydawania innych dokumentów fiskalnych.
16. Minister właściwy do spraw gospodarki w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia:
1) szczegółowe kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii, oraz sposób oznaczania pamięci fiskalnej takich kas numerami unikatowymi, warunki ich przydzielania oraz dokumenty, które powinny być dołączone do takiej kasy przy wprowadzaniu jej do obrotu,
2) rodzaje danych zawartych we wniosku producenta krajowego albo podmiotu dokonującego wewnątrzwspólnotowego nabycia lub importu kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii o wydanie potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6, oraz rodzaje dokumentów, w tym oświadczeń, i urządzeń, w tym kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii wzorcowych do badań, niezbędnych do wydania potwierdzenia, w tym dołączanych do wniosku o wydanie potwierdzenia,
3) okres, na który jest wydawane potwierdzenie, o którym mowa w ust. 6,
4) zakres badań kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii oraz rodzaje danych zawartych w sprawozdaniu z badań tej kasy
– uwzględniając potrzebę przeciwdziałania nieewidencjonowaniu lub nieprawidłowemu prowadzeniu ewidencji sprzedaży przez podatników, zabezpieczenia zaewidencjonowanych danych, konieczność zapewnienia konsumentowi prawa do otrzymania dowodu nabycia towarów i usług z uwidocznioną kwotą podatku oraz możliwość sprawdzenia przez niego prawidłowego zaewidencjonowania sprzedaży i wystawiania dowodu potwierdzającego jej dokonanie oraz optymalne dla danego rodzaju sprzedaży rozwiązania techniczne dotyczące konstrukcji kas rejestrujących z elektronicznym zapisem kopii, jak również celowość systematycznej aktualizacji i weryfikacji wydanych potwierdzeń, o których mowa w ust. 6.
17. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa. Przy wydawaniu rozporządzenia minister właściwy do spraw finansów publicznych uwzględnia:
1) wielkość i proporcje sprzedaży zwolnionej od podatku w danej grupie podatników;
2) stosowane przez podatników zasady dokumentowania sprzedaży;
3) możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii;
4) konieczność zapewnienia realizacji obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii przy uwzględnieniu korzyści wynikających z prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii oraz zwrotu podatnikom z budżetu państwa części wydatków na zakup tych kas;
5) konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczania podatku, w tym właściwego prowadzenia ewidencji sprzedaży;
6) konieczność zapewnienia kontroli prawidłowości rozliczania podatku;
7) konieczność przeciwdziałania nadużyciom związanym z nieewidencjonowaniem sprzedaży przez podatników.
Art. 145b. 1. Podatnicy mogą prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii w terminie:
1) do dnia 31 grudnia 2019 r. – do:
a) świadczenia usług naprawy pojazdów silnikowych oraz motorowerów, w tym naprawy opon, ich zakładania, bieżnikowania i regenerowania, oraz w zakresie wymiany opon lub kół dla pojazdów silnikowych oraz motorowerów,
b) sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych;
2) do dnia 30 czerwca 2020 r. – do:
a) świadczenia usług związanych z wyżywieniem wyłącznie świadczonych przez stacjonarne placówki gastronomiczne, w tym również sezonowo, oraz usług w zakresie krótkotrwałego zakwaterowania,
b) sprzedaży węgla, brykietu i podobnych paliw stałych wytwarzanych z węgla, węgla brunatnego, koksu i półkoksu przeznaczonych do celów opałowych;
3) do dnia 31 grudnia 2020 r. – do świadczenia usług:
a) fryzjerskich,
b) kosmetycznych i kosmetologicznych,
c) budowlanych,
d) w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów,
e) prawniczych,
f) związanych z działalnością obiektów służących poprawie kondycji fizycznej – wyłącznie w zakresie wstępu.
2. Przepis ust. 1 stosuje się tylko do kas rejestrujących, przy zastosowaniu których jest prowadzona ewidencja sprzedaży w zakresie sprzedaży towarów lub świadczenia usług wymienionych w ust. 1.
3. Podatnicy, o których mowa w ust. 1, mogą dokonać odliczenia lub otrzymać zwrot, o których mowa w art. 111 ust. 4 i 5, na zakup kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a, przy czym za dzień rozpoczęcia prowadzenia ewidencji przyjmuje się dzień:
1) 1 stycznia 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 1;
2) 1 lipca 2020 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 2;
3) 1 stycznia 2021 r. – dla podatników, o których mowa w ust. 1 pkt 3.
4. Terminy określone w ust. 1 i 3 mogą zostać przedłużone w przypadku niewystarczających możliwości techniczno-organizacyjnych przesyłania danych między kasami rejestrującymi a Centralnym Repozytorium Kas.
5. Minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, przedłużać terminy określone w ust. 1 i 3, określając rodzaje czynności, dla których termin został przedłużony, oraz dzień upływu przedłużonego terminu, uwzględniając specyfikę prowadzonej działalności gospodarczej oraz możliwości prowadzenia kontroli celno-skarbowej.”.

Art. 2. [Prawo o miarach]


W ustawie z dnia 11 maja 2001 r. – Prawo o miarach (Dz. U. z 2019 r. poz. 541) w art. 24:
1) w ust. 2 pkt 12 otrzymuje brzmienie:
„12) wydanie, zmianę albo odmowę wydania potwierdzenia, o którym mowa odpowiednio w art. 111 ust. 6b i art. 145a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.3)), oraz umorzenie postępowania wszczętego z wniosku o wydanie potwierdzenia.”;
2) ust. 2b otrzymuje brzmienie:
„2b. Wysokość opłaty, o której mowa w ust. 2 pkt 12, ustala się na podstawie stawki za godzinę pracy pracowników Głównego Urzędu Miar i oblicza się według tej stawki, pomnożonej przez liczbę godzin przeznaczonych na wykonanie czynności związanych z wydaniem, zmianą albo odmową wydania potwierdzenia określonego odpowiednio w art. 111 ust. 6b i art. 145a ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, albo umorzeniem postępowania wszczętego z wniosku o wydanie potwierdzenia.”.

Art. 3. [Centralne Repozytorium Kas]

Tworzy się Centralne Repozytorium Kas.

Art. 4. [Postępowania wszczęte i niezakończone przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy]

1. Do postępowań podatkowych wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do postępowań o wydanie potwierdzeń o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych przez kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy art. 145a ustawy zmienianej w art. 1.
3. Do postępowań o wydanie potwierdzeń o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych przez kasy rejestrujące, które umożliwiają połączenie i przesyłanie danych między tymi kasami a Centralnym Repozytorium Kas, wszczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy art. 111 i art. 111a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, oraz art. 24 ust. 2 pkt 12 i ust. 2b ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 5. [Podatnik użytkujący kasę rejestrującą z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii]


W przypadku podatników użytkujących kasy rejestrujące z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, które zakupili przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepisy art. 111 ust. 4–6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 6. [Zaprzestanie używania kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii]

W przypadku zaprzestania używania kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii, w związku z zakupem kas rejestrujących, o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, podatnicy, o których mowa w art. 145b ust. 1 tej ustawy, nie są obowiązani do zwrotu, o którym mowa w art. 111 ust. 6 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 7. [Wprowadzenie do obrotu kasy rejestrującej niespełniającej funkcji, kryteriów lub warunków technicznych]

Do zdarzeń polegających na wprowadzeniu do obrotu kasy rejestrującej, która wbrew deklaracji, o której mowa w art. 111 ust. 6g pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym, nie spełnia funkcji, kryteriów lub warunków technicznych dla kas rejestrujących, lub do której nie dołączono takiej deklaracji, zaistniałych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy, stosuje się przepis art. 111 ust. 6j ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu dotychczasowym.

Art. 8. [Potwierdzenie spełniania przez kasę rejestrującą funkcji, kryteriów i warunków technicznych]

Potwierdzenia o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych dla kas rejestrujących przez:
1) kasy rejestrujące z elektronicznym zapisem kopii – zachowują moc przez okres, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2022 r.;
2) kasy rejestrujące z papierowym zapisem kopii – zachowują moc przez okres, na który zostały wydane, nie dłużej jednak niż do dnia 31 sierpnia 2019 r.

Art. 9. [Spełnianie funkcji przez kasę rejestrującą]

W przypadku kasy rejestrującej, która umożliwia połączenie i przesyłanie danych między tą kasą a Centralnym Repozytorium Kas, dla której przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy zostało wydane potwierdzenie Prezesa Głównego Urzędu Miar o spełnieniu funkcji, kryteriów i warunków technicznych, uznaje się, że kasa ta spełnia funkcje, o których mowa w art. 111 ust. 6a ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, i wymagania techniczne, o których mowa w art. 111 ust. 6b ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Art. 10. [Dotychczasowe przepisy wykonawcze]

1. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 111 ust. 7, 7a i 9 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 7, 7a i 9 oraz art. 145a ust. 15 i 16 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż przez 24 miesiące od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy i mogą być zmieniane.
2. Dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1 zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisów wykonawczych wydanych na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2021 r. i mogą być zmieniane.

Art. 11. [Wejście w życie]

Ustawa wchodzi w życie z dniem 1 maja 2019 r.
Prezydent Rzeczypospolitej Polskiej: A. Duda

1) Niniejsza ustawa została notyfikowana Komisji Europejskiej w dniu 24 kwietnia 2018 r. pod numerem 2018/185/PL, zgodnie z § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 23 grudnia 2002 r. w sprawie sposobu funkcjonowania krajowego systemu notyfikacji norm i aktów prawnych (Dz. U. poz. 2039 oraz z 2004 r. poz. 597), które wdraża dyrektywę (UE) 2015/1535 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 9 września 2015 r. ustanawiającą procedurę udzielania informacji w dziedzinie przepisów technicznych oraz zasad dotyczących usług społeczeństwa informacyjnego (ujednolicenie) (Dz. Urz. UE L 241 z 17.09.2015, str. 1).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, 2215, 2244, 2354, 2392 i 2433.
3) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zostały ogłoszone w Dz. U. z 2018 r. poz. 2193, 2215, 2244, 2354, 2392 i 2433 oraz z 2019 r. poz. 675.

Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 04.11.2014 w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji poprzez kasy/drukarki fiskalne

kasy fiskalneDZIENNIK USTAW

RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ

Warszawa, dnia 7 listopada 2014 r.

Poz. 1544

ROZPORZĄDZENIE

MINISTRA FINANSÓW1)

z dnia 4 listopada 2014 r.

w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054, z późn. zm.2)) zarządza się, co następuje:

§1. Rozporządzenie określa zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących, zwanego dalej „ewidencjonowaniem”, oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

40 tys obrotu bez kasy fiskalnej

Podatnicy dokonujący sprzedaż osobom fizycznym nie prowadzącym działalność gospodarczą oraz rolnikom ryczałtowym mają obowiązek dokumentować sprzedaż poprzez kasy fiskalne. Jednakże istnieją zwolnienia tyczące się określonych towarów i usług oraz samych podatników.

Podatnicy, którzy zaczęli prowadzić działalność gospodarczą nie muszą myśleć o kasie do chwili, gdy ich obrót przekroczy 20.000 zł. Podatnicy, którzy kontynuują działalność biorą pod uwagę kwotę z poprzedniego roku, która wynosi 40.000 zł.

Płatnicy posiadający działalność gospodarczą, winni pamiętać, iż w związku z ciążącym na nich obowiązkiem rozliczenia VAT-u, zobligowani są do prowadzenia wymaganej ewidencji dokonywanych transakcji. Jedną z nich jest konieczność sprzedaży poprzez kasy fiskalne.
Przedsiębiorcy, którzy zobligowani są do zastosowania kasy fiskalnej winni pamiętać o fakcie, iż jeśli z przyczyn niezależnych od nich nie może być prowadzona rejestracja obrotu i kwot podatku należnego przez kasy fiskalne, obroty i kwoty podatku należnego trzeba rejestrować wykorzystując rezerwową kasę fiskalną. W wypadku, kiedy jest to niemożliwe  nie można dokonywać sprzedaży.

Dodatkowo, w wypadku stwierdzenia naruszenia takiego obowiązku, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przez kasy fiskalne, dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30% kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

Trzeba również pamiętać o fakcie, iż dodatkowego zobowiązania podatkowego nie ustala  się w stosunku do osób fizycznych, które za ten sam czyn ponoszą odpowiedzialność za wykroczenie skarbowe albo za przestępstwo skarbowe.

Podatnicy zobowiązani do użytkowania kasy fiskalnej
Odwołując się do artykułu 111 ust. 1 ustawy o VAT ewidencję obrotu i kwot podatku należnego poprzez kasy fiskalne, co do reguły,  zobligowani są prowadzić przedsiębiorcy, którzy realizują sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalność gospodarczą oraz rolnikom ryczałtowym. Z zobowiązania tego zwolnieni są jedynie podatnicy świadczący określoną wyżej działalność na rzecz firm lub organizacji, organów administracji państwowej i samorządowej.

Od wymienionej reguły istnieją jednak wyjątki. Są one dokładnie uregulowane rozporządzeniem Ministra Finansów w sprawie zwolnień z zobowiązania rejestracji poprzez kasy fiskalne. Płatnik winien zwrócić uwagę na dwie alternatywne formy przewidzianych zwolnień obowiązujących do 31 grudnia 2012 roku. Mianowicie związanych z branżą, w której działa firma, a także z wysokością osiągniętych obrotów.

Zwolnienia przedmiotowe, czyli niektóre rodzaje prowadzonej działalności gospodarczej

Nade wszystko rejestrować poprzez kasy fiskalne nie trzeba sprzedaży takich czynności, które były wymienione w załączniku do rozporządzenia np. usługi w zakresie edukacji (choć z wyłączeniem nauki tańca i usług w zakresie pozaszkolnych form edukacji sportowej oraz zajęć sportowych i rekreacyjnych ), sprzedaż biletów lotniczych. Zwolnieniu z zobowiązania poprzez kasy fiskalne nie podlegają podatnicy realizujący sprzedaż towarów i usług wymienionych w pozycjach 1-32 załącznika do rozporządzenia, pod warunkiem, że w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem z działalności gospodarczej określonej w artykule 111 ustawy o VAT, był wyższy niż 80%.  Przynależą do nich między innymi takie czynności jak świadczenie usług związanych z transportem, turystyką, rolnictwem, a także z szeroko rozumianym unicestwianiem odpadów. Dodatkowo, trzeba pamiętać, iż omawianym zwolnieniem przedmiotowym objęte zostały usługi telekomunikacyjne, jak również finansowe i ubezpieczeniowe.

Zwolnienia podmiotowe ograniczone ustawowym limitem

Kolejnym rodzajem zwolnień przewidzianych dla przedsiębiorców świadczących usługi  lub sprzedających różnego rodzaju towaru, są zwolnienia podmiotowe, z których można skorzystać pod warunkiem nie przekroczenia określonych limitów.
I tak, przedsiębiorcy, których obroty netto na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyły w poprzednim roku podatkowym kwoty 40.000 zł nie mają obowiązku sprzedaży przez kasy fiskalne. Zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy, licząc od pierwszego dnia następnego miesiąca, po miesiącu, w którym limit został przekroczony.

Trzeba tutaj zaznaczyć, że limit ten tyczy się płatników kontynuujących działalność rozpoczętą w latach poprzednich. W wypadku płatników, rozpoczynających działalność gospodarczą w bieżącym roku limit ten jest znacznie niższy - wynosi 20.000 zł i dotyczy roku rozpoczęcia działalności.

Przedsiębiorcy, którzy nie posiadają prawa do jakichkolwiek zwolnień

Bardzo ważną kwestią, jest także wspomnienie o tym, iż niektóre grupy płatników zostały wyłączone z  opisanych wyżej zwolnień. Między innymi nie mogą z nich skorzystać przedsiębiorcy trudniący się sprzedażą gazu płynnego, świadczący usługi taksówkowe,  czy też sprzedający wyroby tytoniowe oraz napoje alkoholowe, będące mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na ich symbol PKWiU.(inspirowane artykułem o tytule " Do 40 tysięcy bez kasy fiskalnej", źródło:inwestycje.pl, data oryginalna artykułu:28.02.2012, autor artykułu:Elżbieta Węcławik - Tax Care,  Iwona Cackowska, księgowa Tax Care)

Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.

fiskalne

kasy

Kasy fiskalne w 2012 roku - kto musi je mieć?

Ubiegły rok 2011 pod względem zmian w przepisach fiskalnych dotyczących użytkowania i ewidencjonowania poprzez kasy fiskalne nie należał do szczególnie obfitych.
To właśnie w 2011 weszły w życie nowe grupy zawodowe, które miały obowiązek wprowadzenia kas fiskalnych i rozpoczęcia rejestrowania swoich obrotów na nich.

Jednakże, jak to jest w zwyczaju w 2011 roku wprowadzone zostały zmiany w zakresie obowiązkowego użytkowania kas fiskalnych przez podatników prowadzących działalność gospodarczą.

Jakie zostały w nowelizacji wprowadzone nowe zobowiązania dotyczące podatników w temacie rejestracji poprzez kasy fiskalne?


Najważniejszym aspektem jest fakt, iż obowiązujące przed 1 maja 2011 roku zwolnienia z zobowiązania rejestracji poprzez kasy fiskalne w większości wypadków utraciły swoją moc prawną. Rozporządzenie Ministra Finansów powiększające grupę podatników prowadzących sprzedaż towarów, czy też usług dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, lub rolników ryczałtowych weszło w życie z dniem 1 stycznia 2011 roku, natomiast nowe grupy przedsiębiorców, których objął obowiązek rejestracji poprzez kasy fiskalne miały prawo skorzystać ze zwolnień do końca kwietnia roku ubiegłego.

Obowiązkiem rejestracji poprez kasy fiskalne w roku 2011 i 2012 zostały obięte grupy zawodowe:
1. świadczących usługi prawnicze,
2. świadczących usługi doradcze i pokrewne,
3. świadczących usługi w zakresie ochrony zdrowia,
4. świadczących usługi w zakresie kultury,
5. świadczących usługi w zakresie sportu,
6. świadczących usługi księgowe,
7. świadczących usługi rachunkowe,
8. świadczących sprzedaż biletów na różne imprezy widowiskowe,
9. świadczących uslugi w zakresie tłumaczeń,
10. świadczących usługi w zakresie rekrutacji pracowników,
11. świadczących usługi pogrzebowe,
12. świadczących usługi przechowania bagaży,
13. świadczących usługi detektywistyczne,
14. przedsiębiorców rozliczających się na zasadzie karty podatkowej, którzy wcześniej nie posiedli zobowiązanie rejestracji poprzez kasy fiskalne.

Natomiast, jakie w roku 2012 obowiązują zwolnienia?

Zgodnie z rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 26 lipca 2010 roku w sprawie zwolnień z obowiązku ewidencjonowania poprzez kasy fiskalne do 31 grudnia 2012 roku z przedłużonego zwolnienia mają prawo skorzystać płatnicy:
1. realizujących sprzedaż towarów i usług, które zostaly wyszczególnione w poz. 1-32 załącznika do powyższego rozporządzenia w wypadku, kiedy w poprzednim roku podatkowym udział obrotów z tytułu tej sprzedaży w obrotach ogółem podatnika z działalności podlegającej ewidencjonowaniu w świetle art. 111 ust. 1 ustawy, był wyższy niż 80%,
2. wobec podatników, o których kwota obrotu z działalności podlegającej ewidencjonowaniu nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym pułapu 40 tys. zł i jednocześnie, wcześniej nie pojawił się u nich obowiązek stosowania kas fiskalnych,
3. zaczynających sprzedaż w roku 2012, przy założeniu, że wysokość obrotów pochodzących z działalności podlegającej ewidencjonowaniu nie będzie wyższa niż 20 tys. zł. (inspirowane artykułem o tytule "Dla kogo kasa fiskalna jest obowiązkiem? ", źródło:biznes-firma.pl, data oryginalna artykułu:23.03.2012)

Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.

kasy fiskalne

fiskalne

W małych firmach też muszą być kasy fiskalne

Przedsiębiorca, u którego obroty przekroczą ustawowe limity, winien w realizowanym przez siebie biznesie zastosować kasy fiskalne, ponieważ za brak kasy grożą sankcje.

Przykładowy zieleniak umiejscowiony na warszawskiej Pradze. Dwa razy dziennie jest wykonywana dostawa towaru. Praktycznie nigdy nie kończy się kolejka po towar. Często zdarza się, że po dokonaniu zakupów klientka prosi o paragon.

Wówczas otrzymuje odpowiedź:
- Nie ma kasy fiskalnej, dlatego paragon nie będzie wydany. Dlatego też proszę o rachunek albo podanie ceny, gdyż takie na sprzedawanym towarze nie zostały umieszczone. wyraźnie podenerwowana sprzedawczyni pisze na kartce wyrwanej z zeszytu listę zakupionych przeze mnie warzyw i owoców, podając ceny - pisze pani Agnieszka.

Czytelniczka dodatkowo mówi, iż jest to standardowa procedura w tym sklepie. Znacząca większość mieszkańców osiedla ma problem z uzyskaniem potwierdzenia zakupu. Natomiast o wprowadzeniu cen na towarze nie ma mowy, gdyż pracownice sklepu są zbyt zajęte.

- Kupujący, który prosi o rachunek potem przez dwa tygodnie jest obcesowo traktowany w tym sklepie. Czy właściciela prowadzącego zieleniak, nie obowiązują przepisy podatkowe - dziwi się pani Agnieszka.

Fakt jest niepodważalny pewnie, że obowiązują. W pierwszej kolejności na towarach winny pojawić się ceny. Dodatkowo każda sprzedaż winna zostać zatwierdzona, albo paragonem emitowanym przez kasy fiskalne, albo rachunkiem.

Jakie są obecnie limity obrotów?

W zgodzie z przepisami ustawy o VAT (t.j. Dz.U. z 2011 r. nr 177, poz. 1054), jak również rozporządzeniem ministra Resortu Finansów z 26 lipca 2010 r. w sprawie zwolnień z zobowiązanie prowadzenia ewidencji poprzez kasy fiskalne (Dz.U. nr 138, poz. 930), przedsiębiorcy wykonujący sprzedaż osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jak również rolnikom ryczałtowym są zobligowani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego poprzez kasy fiskalne.

Rozporządzenie opisuje także wyjątki, gdy to podatnicy nie posiadają zobowiązania rejestracji obrotu przez kasy fiskalne. Pan Andrzej Pośniak, prawnik w CMS Cameron McKenna, zwraca uwagę, iż jednym z głównych kryteriów zwolnienia jest wysokość obrotu. Reguła jest, iż kas fiskalnych nie mają obowiązku instalować firmy, których sprzedaż detaliczna nie przekracza 40 tys. zł. Zwolnienie to jednak traci moc po upływie dwóch miesięcy ? licząc od pierwszego dnia miesiąca następnego po miesiącu, w którym sprzedaż przekroczyła ten limit. Niższy limit obowiązuje nowe firmy, czyli w pierwszym roku prowadzenia działalności.

- Wynosi on wtedy 20 tys. zł, a zwolnienie obowiązuje tylko do dnia przekroczenia tej kwoty - wyjaśnia Andrzej Pośniak.

Z tego też powodu omawiany powyżej podatnik co do reguły będzie podlegał pod obowiązek rejestracji poprzez kasy fiskalne. Tak uważa Paweł Nocznicki, doradca podatkowy, manager Stone & Feather Tax Advisory, który podkreśla, że przepisy wykonawcze do ustawy o VAT przewidują zwolnienia od stosowania kas, w praktyce jednak zwolnienie, które można brać pod uwagę w tym przypadku zależne jest od obrotów ? jeżeli sprzedaż dla osób fizycznych za poprzedni rok nie przekroczyła 40 tys. zł, podatnik nie ma obowiązku stosowania kas.

- Zakładając, że te limity zostały przekroczone (z opisu wynika, że punkt handlowy jest popularny) - opisany przedsiębiorca powinien stosować ewidencję sprzedaży przy użyciu kasy fiskalnej (i musi ją kontynuować, bez względu na przyszłe obroty) ? stwierdza Paweł Nocznicki.

Prowadząc sprzedaż poprzez kasy fiskalne, podatnik m.in. zobligowany jest do dawania kupującym paragonów fiskalnych.

Ja to odnosi się do ryczałtowego rolnika

Główne zobowiązanie prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych przez kasy fiskalne ograniczone jest przez wiele zwolnień przewidzianych w rozporządzeniu ministra finansów. W wypadku płatnika realizującego sprzedaż owoców i warzyw w pierwszej kolejności warto zwrócić uwagę na zwolnienie z obowiązku stosowania kas przysługujące podatnikom dokonującym dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej (tj. dla rolnika ryczałtowego).

- Zatem niestosowanie kasy przez takiego rolnika jest jak najbardziej uzasadnione - potwierdza Tomasz Wagner, ekspert w Ernst & Young.

W wyszczególnionym przez nas dziś wypadku wydaje się, iż osiągnięcie wysokich obrotów jest prawdopodobne, dlatego też płatnik, jeśli nie jest rolnikiem ryczałtowym, winien monitorować poziom obrotów, by w wymaganej chwili zacząć sprzedawać przez kasy fiskalne. Inaczej powinien on liczyć się z konsekwencjami na gruncie kodeksu karnego skarbowego.

Jakie są obecnie kary za błędy?

W wypadku potwierdzenia, iż płatnik nie rejestruje obrotu i kwot podatku należnego poprzez kasy fiskalne, naczelnik urzędu skarbowego lub organ kontroli skarbowej ustala za okres do momentu rozpoczęcia prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego z zastosowaniem kas rejestrujących dodatkowe zobowiązanie podatkowe w wysokości odpowiadającej 30 proc. kwoty podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług.

- Dodatkowo płatnik taki może być narażony na sankcje karne skarbowe - ostrzega Andrzej Pośniak.

Paweł Nocznicki dodatkowo informuje, iż naruszenie zobowiązania rejestrowania zagrożone jest grzywną do 240 stawek dziennych; sprzedaż bez kasy fiskalnej lub  niewydawanie paragonu z kasy zagrożone jest grzywną do 180 stawek dziennych. W wypadkach mniejszej wagi sprawcy grozi grzywna jak za wykroczenie skarbowe.

Dodatkowo, oznaczanie towarów cenami jest zobowiązaniem płatników. Zobowiązanie takie wynika z ustawy o cenach, w zgodzie z którym towar przeznaczony do sprzedaży detalicznej oznacza się ceną. Niedopełnienie takiego obowiązku stanowi wykroczenie i jest karane na podstawie kodeksu wykroczeń karą grzywny.
(Źródło: http://podatki.gazetaprawna.pl, data artykułu: 13.12.2011)

Treść artykułu dotyczy stanu prawnego obowiązującego w czasie, kiedy powstała oryginalna publikacja w piśmie.

kasy

kasa fiskalna

Copyright © 2007-2025 Kasy i drukarki fiskalne, sprzedaż, serwis, obsługa. All rights reserved.
Nie masz jeszcze konta? Zarejestruj się!

Zaloguj się do swojego konta