Jesteś tutaj:Najczęściej zadawane pytania»Najczęściej zadawane pytania

Najczęściej zadawane pytania

ODPISY

1. KIEDY MOGĘ LICZYĆ NA ODPIS?

Jeżeli rozpoczynasz ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej , masz prawo do odliczenia od podatku VAT 90% ceny netto kasy, nie więcej jednak niż 700 zł. Odliczenie 90% ceny netto obowiązuje jedynie przy pierwszym zakupie kas.

Warunki odliczenia:

  • złożenie przez podatnika do naczelnika właściwego urzędu skarbowego przed terminem (najpóźniej jeden dzień przed) rozpoczęcia ewidencjonowania pisemnego zgłoszenia o liczbie kas i miejscu (adresie) ich użytkowania, które podatnik zamierza stosować do ewidencjonowania,
  • rozpoczęcie ewidencjonowania w terminie (czyli pierwsze 1/5 kas w dniu utraty zwolnienia, kolejne co miesiąc),
  • kasy/drukarki fiskalne spełniające odpowiednie warunki i kryteria techniczne,
  • przedłożyć w US dowód zapłaty całej należności za kasę/drukarkę fiskalną, której odliczenie dotyczy.

Odliczenie 90% ceny netto kasy jest dokonywane następująco:

  • odliczenie od całości różnicy podatku należnego z naliczonym (kwota do zapłaty z deklaracji VAT);
  • a jeżeli podatek do zapłaty nie wystąpił - podatnik otrzyma zwrot w gotówce, ale nie więcej w jednym okresie rozliczeniowym, niż:
    • 25% przysługującego podatnikowi odliczenia przed jego pierwszym dokonaniem (za wszystkie kasy instalowane po utracie zwolnienia) - gdy rozlicza się miesięcznie;
    • 50% tej kwoty- gdy rozlicza się kwartalnie.Jeżeli dokonujesz wyłącznie czynności zwolnionych z podatku, możesz otrzymać zwrot zamiast odliczenia. Warunki takie jak powyżej. Zwrot następuje na Twój wniosek złożony do US.

2. KIEDY I CZY W OGÓLE MUSZĘ ZWRACAĆ KWOTĘ ODPISU?

Jeżeli w ciągu 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy/drukarki fiskalnej:

  • zaprzestałeś działalności,
  • otwarto wobec Twojej firmy postępowanie likwidacyjne,
  • ogłoszono upadłość Twojej firmy,
  • sprzedałeś przedsiębiorstwo lub zakład (oddział), w którym zainstalowano kasę,
  • dokonałeś odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w §7 i 8 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych,
  • nie dokonujesz przeglądów kasy co 24 m-cy,
  • zaprzestałeś użytkowania kasy/drukarki fiskalnej,
  • naruszyłeś przepisy określone w rozporządzeniu w sprawie kas fiskalnych i warunków użytkowania kas fiskalnych,

jesteś zobowiązany do zwrotu odliczonej lub zwróconej przez urząd kwoty.

Obowiązek zwrotu powstaje z upływem ostatniego dnia miesiąca lub kwartału (w zależności od okresu rozliczeniowego VAT), w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu.

Zwrotu należy dokonać w następującym terminie:

  • w terminie złożenia deklaracji VAT-7 lub VAT-7K, czyli do 25 dnia miesiąca następującego po ww. dniu, albo
  • do końca następnego miesiąca po ww. dniu w przypadku podatników dokonujących wyłącznie czynności zwolnionych albo podatników zwolnionych podmiotowo.

SPRZEDAŻ

1. CO ZROBIĆ, JEŻELI POMYŁKOWO SPRZEDANO TOWAR ZE ZŁĄ CENĄ?

Jeżeli sprzedaż na kasie jest już zakończona, tzn . potwierdzona klawiszem ?gotówka?, paragon jest zamknięty i nie możesz dokonać anulacji. Pozostaje Ci sporządzić PROTOKÓŁ BŁĘDNEJ SPRZEDAŻY ( wzór pisma) , w którym opiszesz po krótce zaistniałą sytuację i dołączysz błędny paragon. Ponownie sprzedaj towar/usługę i wydaj paragon klientowi. Załóż ZESZYT KOREKT, w którym będziesz w przyszłości w przypadku ponownych pomyłek zamieszczać Protokoły. Pamiętaj, żeby w rozliczeniu miesięcznym uwzględnić wszystkie odnotowane Protokoły błędnej sprzedaży.

2. JAKIE DOKUMENTY WYDAJĘ KLIENTOWI, JEŻELI WYSTAWIAM MU FAKTURĘ I PARAGON?

Wystawiając fakturę do paragonu fiskalnego odbierz od nabywcy paragon i połącz go (np. zepnij zszywaczem) z kopią faktury pozostającą w Twojej dokumentacji. Klient otrzymuje od Ciebie oryginał faktury.

AWARIA KASY

1. JAK EWIDENCJONOWAĆ SPRZEDAŻ, JEŻELI KASA FISKALNA ZEPSUŁA SIĘ I JEST W SERWISIE?

Gdy kasa nie działa, trzeba ewidencjonować obrót przy zastosowaniu kasy rezerwowej. Gdy takiej kasy nie ma, albo gdy również ona nie działa ? NIE MASZ PRAWA do prowadzenia sprzedaży.

RAPORTY

1. MOJA KASA MA DUŻO RÓŻNYCH RAPORTÓW PRZEKROJOWYCH. JAKIE RAPORTY MUSZĘ ROBIĆ ZAWSZE?

Jesteś zobligowany do wykonywania raportów zerujących. Pamiętaj, żeby zrobić:

  • raport fiskalny dobowy - po zakończeniu sprzedaży za dany dzień, nie później jednak niż przed dokonaniem pierwszej sprzedaży w dniu następnym,
  • raport fiskalny miesięczny - po zakończeniu sprzedaży w danym miesiącu.

Pozostałe raporty dają Ci obraz dokonywanych na Twojej kasie transakcji i nie są obowiązkowe.

2. KIEDY ROBIĆ RAPORT MIESIĘCZNY?

Raport fiskalny miesięczny może być wykonany dopiero po ZAMKNIĘCIU miesiąca, tzn. najwcześniej następnego dnia po zakończeniu miesiąca, np. Raport miesięczny za LUTY wykonasz dopiero 1 MARCA.

ZMIANA MIEJSCA INSTALACJI KASY

ZLIKWIDOWALIŚMY JEDEN PUNKT HANDLOWY, A KASĘ PRZENIEŚLIŚMY DO SIEDZIBY FIRMY. CZY TRZEBA COŚ ZROBIĆ Z KASĄ FISKALNĄ?

Jeżeli zmieniasz miejsce instalacji kasy, musisz o tym powiadomić US (wzór do pobrania): podajesz nowe miejsce instalacji i określasz, czy kasa będzie urządzeniem głównym, czy przechodzi do nowego miejsca jako rezerwowa. Powiadom również swój serwis ? należy zmienić nagłówek wpisując nowe miejsce instalacji kasy.

LIKWIDACJA FIRMY -> ODCZYT KASY FISKALNEJ

1. CO ZROBIĆ Z KASĄ FISKALNĄ, JEŻELI ZLIKWIDOWAŁEM FIRMĘ?

W przypadku likwidacji działalności gospodarczej, należy bezwzględnie dokonać odczytu z pamięci urządzenia fiskalnego w obecności urzędnika z właściwego Urzędu Skarbowego oraz uprawnionego serwisanta urządzenia. Tak więc likwidacja firmy, wiąże się bezpośrednio z likwidacją urządzenia fiskalnego ? US musi wykreślić je ze swojej ewidencji. Złóż w US pismo z prośbą o dokonanie odczytu z pamięci kasy fiskalnej (wzór do pobrania), pozostaw swój numer telefonu i czekaj na informację o terminie odczytu. PAMIĘTAJ, żeby powiadomić serwis, gdyż musi on przygotować wymagane wydruki z kasy.

2. CO Z KASĄ FISKALNĄ PO ODCZYCIE?

Kasa po odczycie jest ?zamknięta? i nie nadaje się do dalszej pracy. Możesz ją zatrzymać i przechowywać przez okres pięciu lat (np. Jeżeli myślisz o powtórnym uruchomieniu kasy po wymianie modułu fiskalnego,ale musisz sprawdzić, czy Twoje urządzenie ma aktualną homologacje MF) albo przekazać do serwisu/producenta, gdzie kasa zostanie po trzech miesiącach zezłomowana a jej pamięć fiskalna komisyjnie zniszczona.

KSIĄŻKA SERWISOWA

1. PODCZAS REMONTU SKLEPU ZGUBILIŚMY KSIĄŻKĘ KASY. CO MAMY ZROBIĆ?

W przypadku utraty książki kasy rejestrującej musisz niezwłocznie powiadomić pisemnie o tym fakcie naczelnika urzędu skarbowego (wzór do pobrania) Następnie zwróć się do serwisu z kopią pisma złożonego w US ? na tej podstawie serwis wyda Ci duplikat książki Na stronie tytułowej tej książki kasy rejestrującej musi być umieszczony napis "DUPLIKAT".

2. SKOŃCZYŁA NAM SIĘ KSIĄŻKA SERWISOWA. CO ROBIĆ?

Powiadom o tym fakcie swój serwis. Otrzymasz nową książkę serwisową z adnotacją ?KONTYNUACJA?. PAMIĘTAJ!!! Masz obowiązek posiadać książkę serwisową, która jest zawsze w miejscu użytkowania kasy, dostępna na każde żądanie serwisu i przedstawicieli US.

ZMIANA SERWISU

Jeżeli z jakiś względów chcesz zmienić serwis, musisz wystąpić do Producenta urządzenia z wnioskiem o przekazanie serwisu podając powód Twojej decyzji i sugerując nowy serwis.